Rozprzestrzeniający się COVID-19 (koronawirus) ma duży wpływ na globalną turystykę. Wielu podróżnych decyduje się przełożyć zaplanowaną podróż na inny termin. Pojawiają się pytania o to, czy z uwagi na występujący stan zagrożenia, można odwołać rezerwację i otrzymać zwrot zapłaconych pieniędzy.
Odpowiedzi na powyższe pytania nie dostarczy sama umowa. Regulację znajdziemy tzw. – tarczy antykryzysowej.
Podróżny przed rozpoczęciem imprezy turystycznej ma prawo odstąpić od zawartej umowy:
Konieczne jest złożone do organizatora wycieczki oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Najlepiej w formie pisemnej. Odstąpienie od umowy, powinno być związane z rzeczywistym związkiem przyczynowo-skutkowym między odstąpieniem, a epidemią. Nie powinno być zaś wynikiem subiektywnego przekonania podróżnego.
Za odstąpienie od umowy, podróżny nie poniesie dodatkowych kosztów.
Rozwiązanie umowy o udział w imprezie turystycznej może nastąpić przez organizatora turystyki:
Przed wprowadzeniem zmian, zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, oświadczenia o odstąpieniu od umowy lub rozwiązaniu umowy, stawały się skuteczne z chwilą ich doręczenia.
Aktualnie w przypadku gdy odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki.
Jak wynika z powyższego, dopiero po upływie 180 dni od dnia powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub powiadomienia o odstąpieniu od umowy o udział w imprezie turystycznej przez organizatora turystyki, oświadczenia będą się stawały skuteczne.
Podróżny miał wykupioną wycieczkę do Hiszpanii. Z powodu epidemii koronawirusa postanowił odstąpić od umowy. W związku z czym wysłał listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, oświadczenie do organizatora, że odstępuje od umowy. Organizator odebrał oświadczenie 4 kwietnia, a więc od tej daty należy liczyć upływ 180 dni.
Przedsiębiorca ma obowiązek dokonać zwrotu opłat i wpłat w terminie 14 dni od dnia rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej.
Wprowadzono dla podróżnych możliwość skorzystania z vouchera od organizatora turystyki.
Wówczas podróżny powinien wyrazić zgodę na otrzymanie w zamian vouchera do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych. Zgoda na skorzystanie z niniejszego rozwiązania jest oczywiście dobrowolna.
Podróżny wykupił wycieczkę do Chin. Z powodu bezpośredniego zagrożenia koronawirusem, postanowił z niej zrezygnować. Podróżny nie ubiegał się o zwrot środków i zgodził się na skorzystanie z vouchera. Podróżny otrzyma od organizatora bon opiewający na uiszczoną kwotę.
Zgodnie z przepisami, w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna, podróżny będzie miał możliwość skorzystania z bonu.
W przypadku wyrażenia zgody, złożone oświadczenie o odstąpieniu od umowy bądź jej rozwiązanie, nie jest skuteczne.
Warto dodać, że wartość vouchera, nie może być niższa niż kwota wpłacona na poczet realizacji dotychczasowej umowy o imprezę turystyczną.
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w obszarze umowy na zaplanowany urlop to zachęcamy do kontaktu z Kancelarią również za pośrednictwem formularza ,,porady prawne online”.
Kancelaria Adwokacka Adwokat Lidia Kunicka oferuje Państwu możliwość skorzystania z usług za pośrednictwem Internetu, bez konieczności wizyty w siedzibie Kancelarii we Wrocławiu lub Jeleniej Górze.
Porady skierowane są głównie do osób, które w wygodny, prosty i szybki sposób chcą uzyskać poradę prawną, opinię prawną lub sporządzić pismo procesowe drogą elektroniczną.
Kancelaria Adwokacka Adwokat Lidia Kunicka
Zapraszamy do siedziby głównej we Wrocławiu oraz filii w Jeleniej Górze